Európa-szerte komoly visszhangot kelt az Uber nevű mobilalkalmazás, amely alapjaiban változtatja meg a taxizás jelenlegi rendszerét. Az internet és az utca pedig új vitatémát kapott: az Uber vajon igazságtalanul szorítja-e ki a taxisokat, és mellette veszélyeket is rejt, vagy pedig egy zseniális innováció, amely ellen csak a monopolhelyzet megtartása miatt lépnek fel?
Röviden az alkalmazás legfontosabb részeiről:
- az autók mozgása valós időben követhető, a fuvarért csak ki kell választani a legközelebbit,
- így tehát ki lehet iktatni a központokat, a telefonos ügyintézést,
- ami a hagyományosnál jóval alacsonyabb árú szolgáltatáshoz vezet,
- ráadásul az utas értékelheti a sofőrt, és fordítva is, ami megkönnyíti a szelektálást,
- ó igen, és pluszban a legtöbb taxisokra vonatkozó jogszabály alól is mentesülnek az üzleti modell miatt.
Látható, hogy mind az utazó, mind a vezető szempontjából kifejezetten előnyösek ezek a szempontok. Sőt, nagyon is előnyösek. Annyira, hogy ha ez a rendszer elterjed, a taxitársaságoknak esélyük sem lenne az Uberrel versengeni. A kérdés az: ez baj lenne-e? Sokak szerint biztosan, mivel Európában és az USA-ban tiltakozások és tüntetések fogadták a megjelenését, ami néhol sikeres is volt, és betiltották a program használatát. Máshol viszont ellenkező hatást értek el: a tüntetés csak segítségére volt az elterjesztésnek, és miután az emberek meghallották a létezését, rohamosan megnőtt a forgalma is.
Mielőtt jobban kifejteném a véleményemet, rögtön leszögezem, hogy ebben az ügyben egyszerűen nem tudok a taxisok pártjára állni. Van néhány jó és jogos érvük, például, hogy teljesen az Uberre van bízva, hogy kiket alkalmaz, milyen tapasztalattal, és milyen járművel. A taxisokat szabályok kötik mind a mentális állapotukat, mind az autójuk korát és működését illetően. De még ez a szempont is védhető az Uber-pártiak által, hiszen már most vannak hasonló előírások az alkalmazottakra vonatkozóan, amely, ha adott esetben nem is megfelelő mértékű, az elterjedésével szabályozhatóbb lenne.
Géprombolók (Forrás)
Ezt a vitatható érvet azonban több olyan követi, amely már-már a nevetséges kategória. Az egyik, hogy veszélyesebbek, kevésbé megbízhatók az Uber sofőrjei, és ezt egy-két példával támasztják alá, például amikor halálos baleset okozója volt az egyikük, vagy amikor a másik elrabolt egy részeg lányt. Nos, szerintem nem kell senkinek sem megerőltetnie magát, hogy olyan közvetlen vagy közvetett élményeket idézzen fel, amikor egy taxis visszaélt a helyzettel, balesetet okozott, vagy csak simán lehúzta a tisztelt utast anyagilag. És ugyan a problémák megelőzésére az Uber sem talált jobb megoldást, azonban a megismétlődés sokkal hatékonyabban elkerülhető azzal, hogy az utas értékelheti a sofőrt. Így aki veszélyesen vezet, vagy bűzlik a pálinkától, rövid úton alacsony értékelést kap, amit mások is láthatnak.
A másik, előbbinél is hihetetlenebb érv, hogy tisztességtelen versenyelőnye van az Ubernek a taxitársaságokhoz képest. Nos, én tökéletesen értem, hogy rossz dolog, amikor az embernek veszélybe kerül a munkája, és olyan konkurencia jelenik meg, amely csődbe viszi. Ez a XXI. századi gépromboló mentalitás azonban teljesen szembemegy a modern ember hatékonyságra való törekvésével. Egyszerűen megjelent egy olyan innováció, amely kevesebb költséggel, olcsóbban tudja nyújtani ugyanazt a szolgáltatást. Körülöttünk minden annak köszönhető, hogy valaki megunta a korábbi állapotot, és változást hozott. Ez a változás megy végbe most is a taxisok világában. Lehet, hogy még kicsit kiforratlan a rendszer, de évek múlva már teljesen természetes lesz, és a jelen fog furcsának tűnni azoknak, akik beleszületnek az újba. Legalábbis, ha nem fogják megtorpedózni azok, akiknek az érdekeik szembemennek az újításokkal. Mert a tiltással csak a fejlődésünk lassítását érjük el.